måndag 6 december 2010

Allsvenskan, med världens längsta försäsong

Malmö tog som bekant allsvenskt guld i höst(dubbelt upp med damerna), och guldet skall åter glimma där det hör himma, men så här i december när Champions League gruppspelet avgörs och Premier League går in i sin mest intensiva fas har man nästan hunnit glömma att det finns en serie här i Sverige också.

Men det är kanske inte så konstigt?

Sverige är nersläckt, inga höga strålkastarpelare lyser över de nya fotbollsarenorna i Malmö, Göteborg eller Borås. Det är mörkt och stängt på Olympia, Örjans Vall och Söderstadion. Allsvenskan har världens längsta försäsong.
Är det för att vi ska kunna vara världens bästa innebandyland? 39-1 mot Australien i VM igår är ju ärligt talat löjligt, ska vi vara med bland världens 6 bästa i ishockey och kunna hävda oss i längdåkning och skidskytte. Kanske är det så att idrottssverige är mer intresserat av bredd än spets, det ligger ju lite i den svenska mentaliteten att alla ska vara med. Inget fel i det, men även om vissa kan spela på väldigt hög nivå i både fotboll och innebandy eller ishockey så är det oundvikligt att man måste välja i de senare tonåren och personligen tror jag inte att innebandyn eller ishockeyn blir lidande av att fotbollssäsongen blir optimerad, möjligtvis i form av tappad publik, men inte i form av förlorade talanger, och om publiken väljer fotboll är signalen naturligtvis ännu starkare till den nödvändiga förändringen.

Som liten grabb var det stenhårda grusplaner med inslag av salt och snö, det var kallt och vått och blåsigt hela senhösten och vintern. Det blev mer löpning än bolltrix och spelet blev väl många gånger därefter, dvs mer klassiskt brittiskt än brasilianskt. Men nu på 2010-talet finns det konstgräs och värmeslingor och inomhusplaner och inte behöver vi väl 4½ månaders uppehåll när övriga Europa bara har 2 vilka dessutom ligger mitt i sommaren?

Är det inte dags att låta Allsvenskan gå in i det moderna tidevarvet?

Öka Allsvenskan med 2 lag, promota Svenska cupen och slopa tramset med att en omgång spelas över 6 dagar. Så fler lag, fler matcher, intensivare program och strävan efter Europaspel(se på FCK) är min melodi för svensk fotbolls framtid. Rid på vågen av unga talanger Se Toivonen och Berg, se Wernbloom, Lustig och Elm och se på Malmös guldlag med Pekalski, Rexhepi, Molins, Dahlin, Mehmeti, Sudic, Jansson, Durmaz, och Nilsson.

Jag kan inte låta bli att tänka på min studiekamrat på Högskolan, ett stort MFF fans, våndor under vintern och och det oändligt långa uppehållet. I samband med denna tiden(började hösten 98) släppte en viss herr Winnerbäck en skiva "Kom"(1999) med en låt som inte alls har med fotboll att göra men som för mig kom att förknippas med vinteruppehållet och världens längsta försäsong. En av verserna i låten "nästan perfekt" lyder såhär:

Och jag lever inte riktigt
och jag känner inte riktigt
under dagarna som inte riktigt finns
Men så kommer en säsong igen
och strömmen går igång igen
och nätterna blir ljusa
och jag känner och jag lever och jag minns

Så Peter, vart än livet har fört dig idag, jag hoppas att du känner och lever och minns, även om vi fortfarande så här drygt 10 år senare fortfarande har världens längsta och mörkaste försäsong.

För övrigt gläds jag åt att guldet åter är hemma i Malmö och att tre Malmö-exporter är Europas hetaste svenskar: Ibra såklart, men också Toivonen i PSV och glädjande nog Rosenberg i Racing Santander.

1 kommentar: