måndag 20 april 2009

Tankar efter match: Everton - United

Everton - United 0-0 (4-2 efter straffar) (2009-04-19, FA-Cupen Semifinal)

Solen skiner över Skåne idag, inte ett moln syns på himlen, ändå kan inte solens strålar riktigt sprida sitt leende över mina läppar. Det är tungt och sorligt på något sätt, ändå kan jag inte säga att det känns så tungt som jag trodde att det skulle göra. Det finns en irritation och frustration som gnager mig men samtidigt finns det någonting annat där med, en förväntan och en framtidstro.

Det fanns en dröm om det ouppnåeliga, det osannolika, det ointräffade och det var en fantastiskt svindlande dröm att ha. Det kunde liksom inte gå, det var dömt på förväg, man kan inte vinna fem titlar på en säsong (enmatchsvinster som Charity Shield(vinst) och Supercupen(förlust) räknas inte i sammanhanget). Ändå går man där och någonstans tror. För visst är rekord till för att överträffas, visst måste gränser tänjas ut och nog tusan måste sagor härstamma ur verkligheten, myter byggas på det otroliga och oväntade och legender födas ur enorma bedrifter.

Nu blir det inte så, åtminstone inte fullt ut så. Men samtidigt, hur mycket större hade det inte varit om Uniteds juniorer och reserver hade tagit oss till final. De var väl värda chansen, inget snack om den saken, efter triumfen i Ligacupen, kan man naturligtvis inte låta bli utan att spela högt igen. Uniteds medelålder igår var 22 år. De enda som kan anses vara fullt ut ordinarie och givna första val var innerbackarna Ferdinand(30) och Vidic(27), de var också orsaken tillsammans med Park(27) till den "höga" medelåldern. Modigt eller Onödigt av Ferguson, svaret får bli både och. Jag tycker det är ryskigt kul att ungdomarna får chansen och jag är stolt över att United fortsätter att släppa fram talanger trots den höga nivån man spelar på. Men jag hade nog själv valt att låta några ungdomar spela igår och några på onsdag snarare än "alla" på en gång, men jag antar att Ferguson är modigare än vad jag är, och det var ju sanslöst nära. Nu skrivs det överallt att Ferguson gav bort allt, men ungdomarna stod emot ett av Premier Leagues bästa lag i 120 minuter och skulle ha haft en straff efter cirka en timmes spel när Welbeck blir nerdragen av Jagielka. Så det kunde lika gärna skrivits om Fergusons genidrag och mod. Det hade "garanterat" varit straff om inte Moyes (Evertons tränare) innan match gått ut och "anklagat" domare Riley för att vara United-supporter. Riley vågade naturligtvis inte "sanna Moyes ord" genom att blåsa för straffen som han borde ha gjort. Moyes själv säger att han tyckte det var straff. Stort att erkänna men antagligen vill han bara bekräfta sitt "genidrag" angående att muta domaren indirekt. Värt att notera är även att tre före detta United spelare startade för Everton igår. Tim Howard(målvaktshjälten som varit bra hela säsongen), Phil Neville(som är lagkapten) och Luis Saha(av Evertonspelarna kallad King Luis)

Nåja, besvikelsen är nog störst över att Berbatov(inbytt för att ta straff) och Ferdinand(lagkapten) som är bland de mest rutinerade för dagen, inte kan förvalta sina straffar. I synnerhet Berbatovs straff var riktigt svag. Detta i guldläge då Everton missat första straffen, det är i ett sådant läge som en hjälte och blivande legend träder fram och levererar. Svagt av Berbatov som Ferguson jämfört med Cantona i förmåga att avgöra, den jämförelsen föll ordentligt på kant igår.

Då jag inte kunde se matchen igår, kan jag inte heller ge spelarbetyg. Detta på grund av ett fenomen inom den moderna tv-styrda fotbollen som jag inte gillar. Utbudet har blivit enormt och det är ju naturligtvis fantastiskt för en fotbollsälskare, men det är så tråkigt att det hela tiden dyker upp nya "subkanaler" som man måste komplettera med för att kunna se de matcher man vill. FA-cupen visades på Viasat Sport Fotboll. Fint om det var den enda man behövde för att se de turneringar som Viasat har rättigheter till (FA-cupen, Ligacupen och Champions League) men så är det inte för CL visas även i Viasat Sport (och Viasat Motor, men det brukar röra sig om den sämsta av matcherna) För att köpa Viasat Sport fotboll måste jag även köpa Viasat Sport Motor och jag är fullkomligt ointresserad av motorsport. Plus att jag redan separat betalar för Viasat Sport. Det stör mig evinnerligt att man promotar nya kanaler genom att plocka ut det bästa och lägga det på en annan kanal så att folk måste betala extra för att se det de betalar från första början för att få se. Uselt. Precis som att kanal 9 visar landskamper.

Laget följer nedan med ålder inom parantes, 22,45 i snittålder.

Foster(25)
Rafael(18)-Ferdinand(30)-Vidic(27)-Fabio(18)
Park(27)-Gibson(22)-Anderson(20)-Welbeck(18)
Tevez(25)-Macheda(17)

Första match från start för omskrivna Macheda, och första matchen med båda Da Silva tvillingarna på plan samtidigt. Riktigt kul att dessa spelare får chansen och tonåringarna känns som en stor del av det framtida United. Jag hoppas att Sir Alex även behåller Darron Gibson trots att konkurrensen på mitten är stenhård. Men Scholes och Giggs har nog inte mer än nästa säsong också kvar. Hargreaves är osanolikt skadebenägen. Då finns Carrick, Fletcher och Anderson kvar och Gibson är ett utmärkt komplement tillsammans med Rodrigo Possebon som också återfinns i reservlaget. Welbeck konkurerar med Macheda, Campbell och Brandy om anfallsplatserna bakom Rooney, Berbatov och Tevez(?) nästa säsong. Ska bli kul att se vem som tar det största steget. Manucho kommer åter från Hull också och han verkar vara på gång att hitta formen där nu. Brandao, King och Ajose i Academy slåss också om att komma in i a-truppen så det finns att ta av. Jag tror dessvärre att Tevez återfinns i Real Madrid till nästa säsong och sen är det hårt om vem som får förtroende direkt vem som tvingas lämna och vem som lånas ut. Mitt tips är att Manucho försvinner ut och att Macheda, Campell och Welbeck stannar och slåss. Brandy får nog en säsong till på lån i division ett och eventuell lånas en av de tre tidiagre nämnda ut i januarifönstret när Ljajic ansluter.

Nu är det full satsning mot Portsmouth på onsdag och jag tror vi får se ett mer eller mindre fullt "första lag", kommer ganska många tuffa matcher framöver och det är Tottenham hemma på lördag och Arsenal hemma i Champions League på onsdagen därefter.

Min gissning är att United mot Portsmouth ställer upp med:

Van Der Sar
O'Shea-Ferdinand-Vidic-Evra
Ronaldo-Carrick-Fletcher-Nani
Rooney-Berbatov

På lördag tror jag att Scholes och Giggs kommer in istället för Fletcher och Nani, eventuellt vilar man Berbatov eller Rooney för Tevez. och Rafael och O'Shea växlar nog lite, eventuell får Brown eller Neville också spela på högerbacken. Brown gör comeback ikväll i reservlaget och kan vara aktuell för lördagsmatchen.

Tråkigt att United är ute ur FA-cupen, men kul att se(läsa om) ungdomarnas insats och det finns en bra känsla som lovar gott inför de kommande säsongerna.

Vill också passa på att önska Everton lycka till i finalen. Moyes och hans adepter är väl värda en framgång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar