onsdag 1 april 2009

Allsvenskan 2009 - Mitt tips

Har i princip tappat allt intresse för Allsvenskan på grund av den i mitt tycke högst mediokra spelkvaliteten som serien besitter. Dock hoppas jag att trenden ska kunna vända något i år. Förutsättningarna finns, med många nya arenor, en hyfsad generation av talanger som redan gett visst resultat i form av ett hyggligt U-21 landslag och minskat antal utländska "dussin spelare" med tveksam kompetens men med höga löner. Jag är klart för utländskt inflöde men endast om det är klasspelare som höjer kvaliteten på laget de representerar, det har varit för mycket icke scoutade eller dåligt scoutade chansköp under många år. Verkar dock som finanskrisen och de ekonomiska svårigheterna får klubbarna att agera lite försiktigare och mer eftertänksamt, synd att det ska krävas ekonomisk kris istället för långsiktigt planerande. Men inget ont som inte för något gott med sig, säger man ju, så förhoppningsvis kanske vi kan se en förbättrad Allsvenska i år. Att U-21 EM spelas i Sverige i år är också ett stort plus. Det blir lite fokus på talangerna inom svensk fotboll och med lite tur går det bra för Sverige i sommar och kanske till och med Lagerbäck måste flytta på sig och släppa in någon som vågar leda ett generationsbyte. Vem vet, kanske 2009 blir ett bra år för svensk fotboll. Tror även att UEFAs nya Europa League kan utgöra en möjlighet för svenska lag att vara kvar i Europa något längre.

Låt oss hoppas på ett bra 2009.


Nedan följer mitt tips på hur Allsvenskan 2009 slutar, man bör dock beakta att jag inte följt Allsvenskan särskilt noga de två senaste säsongerna och är lite dåligt insatt i många av lagens spelare, tränare, spelsystem och ekonomi men jag tar mod till mig och gissar lite i mitt tips.


  1. IF Elfsborg

  2. IFK Göteborg

  3. Malmö FF

  4. Kalmar FF

  5. Helsingborgs IF

  6. Trelleborgs FF

  7. AIK

  8. Hammarby IF

  9. Halmstads BK

  10. Örebro SK

  11. Djurgårdens IF

  12. Örgryte IS

  13. Gefle IF

  14. GAIS

  15. BK Häcken

  16. Brommapojkarna IF

Det känns som om Elfsborg och Göteborg står i en klass för sig i årets Allsvenska och jag tror nog att Elfsborg vinner med ett par poängs marginal.

Utmanarna bör vara Kalmar, Malmö och Helsingborg, tror dock att Kalmar tappat för många viktiga och bra spelare för att nå ända fram, och jag tror att Europa satsningen får konsekvenser i form av en tröttare spelartrupp, tung börda av stora förväntningar faller på Rasmus Elm och Kalmar får nog svårt att hålla kvar "lillebror Elm" till sommaren. HIF har en lite för tunn trupp och lite oroligheter i de egna leden, och "Henke" är något lite tröttare denna säsong, skador och avstängningar krossar HIFs drömmar. Malmö verkar ha hittat lite arbetsro med Roland Nilsson och verkar satsa lite mer på egna talanger, och färre köp men med lite mer klass, dock behövs nog minst en säsong till innan man kan utmana på riktigt.

Plats sex till elva tror jag blir ett riktigt "getingbo" men lutar åt att TFF med Prahl och AIK som jag tror har kommit ur all turbulens blir de bästa i gruppen. TFF måste försöka hålla kvar Rasmus Bengtsson och hoppas på att Pode och Sjöhage klaffar. AIK behöver ha Bojan Djordic och Gabriel Özkan hela, friska och i matchform om de inte klarar det tror jag AIK hamnar längre ner i tabellen.

Hammarby, Halmstad, Örebro och Djurgården får nog tunga säsonger och får kriga för varje poäng. Men kanske kan ett av dessa fyra lag utmana högre upp i tabellen.

Örgryte har ett för Allsvenskan spännande anfallspar i Allbäck och Santos men för övrigt ser det inte imponerande ut, får nog svårt. Tror detta är årets dagsslända som inleder piggt för att sedan falla genom tabellen.

Gefle klarar sig ifrån kval tack vare bra(läs tungt) hemmaspel och GAIS tar kvalplatsen tack vare en mer talangfull trupp än Häcken och Brommapojkarna som nog åker ur ganska klart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar