lördag 30 maj 2009

30 maj 1979

Den 30 maj 1979 är för osss med himmelsblått hjärta fortfarande den största dagen i fotbollshistorien. Malmö FF spelade Europacupfinal mot Nottingham Forest i München. Ett svenskt klubblag hade alltså tagit sig hela den långa vägen till finalen i den finaste klubblagsturneringen av alla. Idag är det exakt 30 år sedan detta hände.

Jag ska erkänna att jag inte var speciellt gammal den där dagen i München. Eller rättare sagt jag var så ung att jag inte kommer ihåg något. Men som inbiten MFF:are har jag fått det berättat för mig ett antal gånger. Vi var i final i Europacupen, men vi förlorade- Trevor Francis nickade in bollen på övertid i första halvlek och sedan spelade Nottingham grisfotboll i 45 minuter och kunde ta sig hem med bucklan. Men vi hade tagit oss til final och bara det är ju helt fantastiskt.

Malmö FF.s väg till finalen var både krokig och dramatisk. I semifinalen mot Austria Wien hade deras store stjärna Prohaska lekstuga på mittfältet. Hela tiden pressade han tillbaka Malmö FF nästan på egen hand. Men en bit in i första halvlek stötte han på patrull i form av Krister Kristensson superstar (meste Mffare genom tiderna) som kapade honom vid fotknölarna. Solklar frispark och efter det höll sig Prohaska "lugn". Brottaren i det skånska försvaret hade skrämt livet ur honom. Om det var detta eller bara det faktum att turen och skickligheten var på Malmö FF:s sida mot just Austria Wien låter jag vara osagt. Det är dock klart att alla Malmö FF anhängare får något extra i blicken när man talar om detta. Malmö tog sig till final efter att b.la ha besegrat Wizla Krakow och Dynamo Kiev innan mötena mot Austria Wien.

I Malmö spelade under denna period spelare som : Tore Cervin, Staffan Tapper, Anders "Puskas" Ljungberg, Roy Andersson, Krister Kristensson, Janne Möller, Jan-Olof Kindvall, Roland Andersson och sist men inte minst Bosse Larsson. Dock var både Bosse Larsson och Roy Andersson skadade i finalen och senare utgick även Staffan Tapper som brutit tån på träningen innan matchen. De bedövade tån men när bedövingen släppte var det omöjligt för honom att fortsätta.

Trots att Malmö FF förlorade finalen är det det största som hänt i klubblagsfotboll i Sverige någonsin (IFK Göteborg får ursäkta men UEFA cupen slår inte lika högt). Laget belönades också med Svenska Dagbladets bragdmedalj för insatsen i och fram till finalen.

För oss Malmö FF-fans är det en stor dag idag. En dag som vi troligen aldrig mer får uppleva igen. (Okej jag var ett år gammal, men jag känner mig ändå delaktig i framgången eftersom jag är född himmelsblå). Idag är det glädje och nostalgi som står i centrum och föga förvånande skiner också solen i Malmö idag och himlen är sådär ljusblå som den bara kan vara här nere.

Och imorgon möter mittenlaget Malmö FF, GAIS i Allsvenskan.... Då ska de gamla hjältarna firas och jublet kommer att eka ut i Pildammsparken.

" Vi är Malmö med fler meriter, än alla andra har"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar