onsdag 20 maj 2009

Inför Champions League finalen

Sju dagar kvar till "Battle of Europe" Manchester United mot Barcelona, Cristiano Ronaldo mot Lionel Messi.

Nu närmar det sig och i engelska tidningar uppger man att Newcastle, Sunderland och Middlesbrough ska stämma United om de inte spelar sitt starkaste lag på söndag eftermiddag mot nerflyttningshotade Hull. Samtidigt spelar Barcelona mot nedflyttningshotade Osasuna utan att något spanskt lag funderar på att klaga för att Barcas B-lag spelar. Det finns en paragraf i FAs regler som sägs anberopas nämligen paragraf E20 i Premier Leagues regler som lyder: “In every league match each participating club should field a full strength team.” Detta är en regel som aldrig prövats tidigare och som ingen har klagat på. Dessutom måste jag säga att jag har svårt att se att man inte juridiskt skulle tolka det som att man måste ha 11 friska och registrerade spelare spelklara i varje match, snarare än som de nedflyttningshotade klubbarna vill göra gällande att man måste spela med sitt bästa lag i varje match, vilket ju skulle innebära att man aldrig kan släppa fram en talang eller ge speltid åt en reservspelare. Så utsikterna för en sådan stämning känns hopplösa ur stämmarnas synvinkel. Vore fullkomligt idiotiskt att inte utnyttja sin trupp och spela med reserver och talanger och spara stjärnorna till matchen mot Barca bara 72 timmar senare. Det finns inte utrymme för några skador och de behöver naturligtvis ha ungefär samma förutsättningar som Barca spelarna som dessutom spelar på lördagen, och får 18 timmars mer vila(de som faktiskt spelar). Jag är helt övertygad om att Sir Alex bortser ifrån "hoten" och gör som alla lag gjort under alla säsonger hittills och vilar spelare inför viktiga matcher. Dessutom tror jag en reservuppställning snarare gynnar Newcastle, Sunderland och Middlesbrough än Hull. Uniteds "reserver" kommer bestå av spelare som spelat matcher i Premier League tidigare i år och som är under press att visa vad de går för om de ska bli aktuella för bänkplats i Rom och för att vara med i diskussionen inför nästa säsong. Jag kommer nedan till önskad startelva både mot Barcelona och mot Hull sen lite tankar kring hur Sir Alex kommer att göra. Först ska jag naturligtvis nämna att jag absolut inte tycker att man ska bortse från vikten matchen på söndag har för nedflyttningsstriden utan självklart ska man spela för att vinna på söndag. Det man måste ha i åtanke är dels att FA valt att lägga matchen (alla spelar samtidigt i sista omgången) på söndag eftermiddag och därmed valt att bortse från att det med stor sannolikhet är minst ett engelskt lag i Champions League finalen då England har dominerat de senaste åren, och ger väldigt lite med utrymme för återhämtning för spelarna som även ska resa till matchen. Dels att United inte har råd att åka på skador inför årets viktigaste match. Dels att varje lag först måste se på sitt eget behov innan man kan fundera på vad andra lag önskar. Dels att de tre lag som gnäller nu inte har gnällt när spelare vilats under de andra 37 omgångarna av årets serie. Sen tillkommer naturligtvis motivationen, hur kul är det om United mönstrar sina bästa spelare och de bara spelar av matchen och undviker närkamper för att inte riskera att missa CL-finalen. Med detta sagt anser jag att Ferguson ska mönstra ett ungt och hungrigt lag som krigar för att visa upp sig och som med stor sannolikhet kommer att göra det otroligt svårt för Hull. Man bör ha i åtanke att United nyligen vann Ligacupen med i princip dessa spelare och slog ut bland annat Middelsbrough på vägen till segern.

Mot Hull hoppas jag att Sir Alex mönstrar följande elva:

Kuszscak
Rafael-Chester-Evans-Fabio
Nani-Fletcher-Gibson-Tosic
Welbeck-Macheda

Avbytare: Amos, Neville, Eckersley, Possebon, Scholes, Tevez, Martin

Sen hoppas jag att Martin och Possebon faktiskt får komma in och få speltid och då helst istället för Nani och Fletcher. Jag tror dock att Ferguson kommer att spela Ferdinand då han behöver matchtid efter skadan(jag tror dock att han blir bättre av att bli helt återställd istället) istället för Chester som mittback och antagligen startar Scholes(om han inte tänker starta med Scholes mot Barca för då kanske han startar med Giggs mot Hull) Jag tror också att han kommer att ha antingen Rooney (eller Ronaldo) på bänken och antagligen även Anderson. Min gissning på Fergusons val blir alltså:

Kuszscak
Rafael-Ferdinand-Evans-Fabio
Nani-Scholes-Fletcher-Gibson-Welbeck
Macheda

Avbytare: Amos, Neville, Chester, Possebon, Anderson, Tosic, Rooney

Mot Barcelona hoppas jag att Ferguson mönstrar:

Van Der Sar
O'Shea-Ferdinand-Vidic-Evra
Ronaldo-Anderson-Carrick-Giggs-Rooney
Berbatov

Men tror att han väljer:

Van Der Sar
O'Shea-Ferdinand-Vidic-Evra
Park-Anderson-Carrick-Giggs-Rooney
Ronaldo

Jag tror att Ferguson vill kompensera Fletchers frånvaro med Parks löpningar och misstänker att han får vara med och springa en timme för att sen bli utbytt så att det kan hända något konkret framåt också. Eventuellt spelar han Scholes istället för Giggs. Scholes har en bättre längd i sitt passningsspel och det kan vara viktigt för att öppna Barca, men Giggs är bättre på att röra sig med boll och är bättre på genomskärande passningar, jag hoppas och tror att Carrick och Anderson kan leverera de längre passningarna och Giggs springer mer än Scholes. Till Scholes fördel är väl att han är tuffare i närkamperna även om det kan leda till onödiga frisparkar också. Scholes slår nog också bort ett par färre passningar än Giggs. Så det är svårt att välja men jag föredrar Giggs då han spel skiljer sig mer från Anderson och Carrick än vad Scholes gör. Svårt val även på topp men jag tror att Ferguson satsar på kontringar med speed i form av Park-Ronaldo-Rooney istället för att kunna spela upp och flytta upp laget med Berbatov som bollhållare på topp. Jag återkommer med justeringar efter helgen då man bättre vet hur det tex står till med Henry som ju avgör hur Barcelonas uppställning blir.

Sju dagar kvar...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar